Facebook Custom Audiences: adverteren naar een specifieke doelgroep

Nu dat we de advertentie trend van Adwords zien verschuiven naar Facebook willen we hier toch even verder op ingaan. Het grote verschil zit namelijk in het volgende, wanneer we een advertentie lanceren binnen adwords gaan we de mensen pas aanspreken als ze op zoek zijn naar ons product. Bij Facebook daar in tegen kunnen we mensen gaan triggeren die interesse tonen in onze producten maar niet specifiek op zoek zijn. Hierdoor komen we wel in beeld bij de juiste doelgroep!

Nu gaat het bij Facebook ads nog net een stap verder. We kunnen namelijk triggeren op socio-demografische gegevens, maar ook op gedrag. Nog specifieker wordt het met ‘custom audiences’ waarbij je zelf een doelgroep kan aanmaken met jou eigen gegevens.  Bijvoorbeeld door jou mailinglijst te koppelen aan facebook. Zo krijg je een heel nauwkeurig target en bereik je op het juiste moment ook de juiste personen.

Wat is Facebook targeting?

Om het juiste doelpubliek te bereiken, kan je op Facebook gericht targeten. Je kiest dus een aantal eigenschappen waar aan je doelgroep moet voldoen, om ervoor te zorgen dat alleen zij je campagne te zien krijgen.

Targetten op ….?

Aangezien Facebook een grote bron van informatie is en enorm veel weet over zijn leden kunnen we targetten op verscheidene zaken? Enkele voorbeelden:

  • Levensgebeurtenis
  • werk en studie
  • interesse

Er zijn op Facebook dus keuzes genoeg om het juiste publiek aan te spreken!

Custom audiences opzetten

Om een aangepaste doelgroep op te zetten, koppel je eigen, externe data aan Facebook.

Een aangepaste doelgroep maak je op basis van:

  • E-mailadressen: kan één op één gelinkt worden aan een Facebook-profiel. Wel belangrijk: klanten moeten expliciet toestemming geven om hun e-mailadressen te gebruiken. Zo kan je bijvoorbeeld een aangepaste doelgroep maken op basis van e-mailadressen van klanten die onlangs een smartphone kochten. De kans is groot dat die doelgroep geïnteresseerd is in beschermhoesjes. Naar hen zet je dan een gerichte campagne op met als doel om meer beschermhoesjes te verkopen.  Uiteraard blijft het altijd belangrijk om de aangepaste doelgroep up-to-date te houden.
  • Telefoonnummers: worden waar mogelijk gelinkt aan een Facebook-profiel. Als je als bedrijf veel telefoontjes krijgt van potentiële klanten die op zoek zijn naar wat extra informatie, is het interessant om ook naar hen een gerichte campagne op te stellen.
  • Mobiele advertentie-ID: Dit geeft de mogelijkheid aan ontwikkelaars van mobiele apps om te achterhalen wie hun mobiele apps gebruikt. Deze ID wordt automatisch toegekend door het besturingssysteem (Apple, Android). Een aangepaste doelgroep opstellen op basis van mobile advertentie -ID kan nuttig zijn als je personen wilt bereiken die in je app een specifieke actie hebben uitgevoerd, bijvoorbeeld een aankoop.
  • Website-gedrag: Door een Facebook-pixel te implementeren op je website, kan je het gedrag van een bezoeker linken aan een Facebookprofiel. Dat maakt de targetingmogelijkheden onbeperkt. Zo kan je bijvoorbeeld een doelgroep samenstellen op basis van:
    – Iedereen die je website de afgelopen 30 dagen bezocht
    – Mensen die een winkelmandje vulden, maar niet overgingen tot aankoop. Via remarketing kan je hen terugbrengen naar je website om hen verder te begeleiden in de customer journey.

Wil jij meer info of hulp bij het adverteren op Facebook? Neem dan even contact met mij op.

Blijf op de hoogte van onze tips!

Wij maken steeds een offerte op maat!

Webdesign | Grafisch Ontwerp | Online Marketing

Deel dit artikel met uw netwerkShare on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *